juoksu

Talvella treenaaminen saattaa välillä olla haastavaa sääolosuhteiden vuoksi. Jos ulkona juokseminen ei houkuttele, pakkaset paukkuvat liiaksi tai tiet ovat täysin jäässä, suuntaa juoksumatolle! Tässä tulee muutamia vinkkejä, joiden avulla saat juoksumatolla treenaamisesta mahdollisimman mielekästä ja tehokasta. 

Vuodenvaihteessa moni suunnittelee tulevan vuoden juoksutavoitteita. Ilmoittautuminen juoksutapahtumiin käy kuumana ja omaa juoksukisakalenteria suunnitellaan kovasti. Tavoitteiden asettaminen on erittäin hyvä asia, sillä ne motivoivat liikkeelle myös kylmimpään vuodenaikaan! Talvea on jäljellä vielä ainakin muutama kuukausi, joten nyt kannattaa ottaa kaikki irti talvijuoksusta ja aloittaa valmistautuminen kohti kevään juoksutavoitteita hyvissä ajoin. Talvikuukaudet ovat tärkeää aikaa peruskunnon kasvattamisessa ja talvijuoksu voi olla varsin miellyttävää, kunhan varusteet ovat kunnossa!

Monille juoksua harrastaville marras-joulukuu on haasteellista aikaa ylläpitää omaa juoksumotivaatiota. Säät kylmenevät, ulkona on pimeää ja juoksualustana saattaa olla kaikkea mahdollista lumesta jäähän ja loskaan. Kevät ja paljas asfaltti tuntuvat kaukaisilta ja treenien väliin jättäminen houkuttelee. Mitä jos tänä vuonna kuitenkin ylläpitäisi juoksua mukana treeneissä läpi talven? Tässä muutamia vinkkejä motivaation ylläpitämiseen!

Mitä yhteistä on norsun syömisellä ja puolimaratonilla? Entä miten Sandra Eriksson selvityi vammoista ja mikä oli vaikeinta uudelleen aloittamisessa? Mikä on nimeltään ympäristöjärjestelmä, johon Suomen juoksun päätapahtumat ovat juuri sitoutuneet? Entä millainen on maratoonarin harjoitusohjelma? Kaikki tämä, ja paljon muuta, löytyy uusimmasta Helsinki Running Events -lehdestä.

Run in Finland -palvelun tavoitteena on edistää suomalaisten juoksutapahtumien ja -kohteiden kansainvälistymistä. Verkostossa on mukana noin 20 kansainväliseen kasvuun tähtäävää suomalaista juoksutapahtumaa. Verkoston nettisivut on avattu tänään uudistettuina osoitteessa www.runinfinland.fi
 
Suomi ei ole menestynyt erityisen hyvin kilpailussa kansainvälisistä juoksuturisteista. Tähän on tarkoitus tehdä muutos yhdessä laajan verkoston voimin.
 

Naisten Kymppi siirtyy kaupungin ytimeen Kansalaistorille ja laajenee kaksipäiväiseksi liikunta- ja hyvinvointitapahtumaksi. Varsinainen lenkki järjestetään sunnuntaina 29.5.2016 jo 33. kerran. Lauantaina Naisten Kympin osallistujat sekä muut kaupunkilaiset pääsevät nauttimaan tapahtuma-alueella liikuntaan ja hyvinvointiin liittyvistä luennoista ja kokeilutunneista maksutta.   

Lauantaina liikuntaa Kansalaistorilla ja luentoja Sanomatalon Mediatorilla  

Kevätauringon sulattaessa lumet juoksuväyliltä, alkaa moni pohtia, vieläkö harjoitusaika riittäisi Helsinki City Maratonille. 2016 HCM sijoittuu elokuun puoliväliin. Täysin ilman juoksutaustaa olevat joutuvat tekemään enemmän työtä, mutta peruskunnon ollessa kohtalainen, on maratonille tähtääminen täysin mahdollista.